Pokud pÅ™ijdeme do kteréhokoliv vÄ›tšího obchodu, uvidíme, že tam je po celou pracovní dobu rozsvíceno a že mají zatažená okna. Nezáleží na tom, zda je tmavý zimní veÄer nebo jasný den, pÅ™irozené svÄ›tlo zkrátka není vítáno.Má to samozÅ™ejmÄ› svůj důvod. Tím je nutnost zabránit zákazníkům ve vnímání ubíhajícího Äasu. Tím totiž dosáhneme toho, že v onom obchodÄ› stráví delší dobu, a tedy i víc nakoupí. A tento efekt je tak velký, že rozhodnÄ› vyváží výdaje za elektÅ™inu způsobené neustálým svícením. I vy jste se jistÄ› stali obÄ›tí tohoto triku. StaÄí si jen uvÄ›domit, kolikrát jste se poté, co jste vyÅ¡li z obchodu, podivili, kolik už je hodin.K dosažení tohoto efektu se nejÄastÄ›ji používají rolety noc a den. Ty mají oproti záclonám a závÄ›sům, které má vÄ›tÅ¡ina z nás doma, nÄ›kolik výhod.Tou hlavní je, že mnohem lépe blokují svÄ›tlo. Tím se jejich úÄinek jeÅ¡tÄ› zvyÅ¡uje, což samozÅ™ejmÄ› je pro majitele dané firmy ideální. Navíc nejsou tak nápadné, takže neodvádí pozornost zákazníků od zboží. I to je důvod, proÄ jsou obvykle v Å¡edé barvÄ› a prakticky splývají s okolím.Je tedy jasné, že se jedná o velmi úÄinnou a Äasto používanou marketingovou strategii. Najdeme ji hlavnÄ› u vÄ›tších obchodů, než u malých krámků. Ty totiž Äasto nemají takovou plochu, aby mohli tento efekt umožnit.Můžeme se samozÅ™ejmÄ› ptát, zda to není svého druhu podvod na zákazníka. A aÄkoliv můžeme říci, že to není zdaleka Äistá praktika, nejedná se o nic nezákonného. Koneckonců, každý z nás má dnes u sebe hodinky, Äi alespoň mobilní telefon, kde se může podívat, kolik hodin je.Bohužel, vÄ›tÅ¡ina lidí si tuto manipulaci neuvÄ›domuje, a tím snáze jí také podléhá. A na to firmy z velké Äásti spoléhají. PÅ™eci jen, zvyÅ¡uje jim to zisky, a to je pro nÄ› to nejdůležitÄ›jší. AvÅ¡ak pokud o tom víme, můžeme si na to dát pozor, a nebudeme tak snadno ovlivnÄ›ni. A to je jen dobÅ™e.